Markedsføring: Sådan bruger du dine ressourcer bedst muligt

Dette indlæg er sponsoreret.

Som nystartet virksomhed har man ofte ikke mange ressourcer at gøre godt med. Derfor er det bedst at bruge de ressourcer, man nu har, på en smart måde. På den måde undgår man, at ressourcerne går til spilde.

Virksomheder arbejder derfor mere og mere med segmentering. Segmentering er en måde, hvorpå man opdeler potentielle kunder og eksisterende kunder i forskellige målgrupper og enheder. Det hjælper en til at nå kunderne så præcist og effektivt som muligt. Ved at segmentere kan man nemlig sikre sig, at man kun giver kunderne indhold, som er relevant for netop dem. På den måde bliver de mere tilbøjelige til at interagere med indholdet i fx mails.

Segmentér dine kunder

Som virksomhed har man typisk en købstype, også kaldet persona. Det er en beskrivelse af, hvad ens målgruppe interesserer sig for og sætter pris på. Foretrækker personaen økologi? Går personaen efter kvalitetsprodukter til højere priser, eller går de efter lave priser? Disse er nogle af spørgsmålene, man som virksomhed kan stille sig selv, når man skal skabe et billede af sin målgruppe.

Denne personabeskrivelse er nødvendig at have på plads, inden man laver yderligere segmentering. Derudover er det også vigtigt at vide, hvor de enkelte kunder befinder sig på kunderejsen.

Man kan segmentere kunder på mange forskellige måder. Efter alder, geografi, job, indkomst og køn til konkrete interesser, som fortæller noget om kundernes værdier og etik.

Har man en webshop, kan det eksempelvis være en fordel at segmentere kunderne efter geografi, hvis nogle af butikkens produkter kun sendes inden for bestemte områder.

Det første skridt er altså at segmentere potentielle målgrupper og identificere, hvem der kunne have glæde af et bestemt produkt eller service. Har du fx en fitnessvirksomhed, hvor du også sælger fitnessudstyr, ville det være en fordel at vide, hvem af kunderne der prøver at tabe sig, og hvem der prøver at opbygge muskler. Så ved du nemlig, hvem du fx via mail skal tilsende rabatkoder til slankeprodukter, og hvem du ikke skal sende dem til.

Segmentering kan altså fortælle dig, hvem du skal nå ud til, hvornår det er vigtigt at nå ud til dem, og hvad dit budskab skal være.

Udsend målrettet indhold der bærer frugt

Når du har et godt kendskab til din målgruppe og har segmenteret den, så kan du starte med at producere indhold med den specifikke gruppe for øje. Til travle personer, der ikke har tid til at træne 30 minutter om dagen, kunne det fx være nyttigt med indhold om, hvordan de får god træning på bare 10 minutter.

På denne måde bliver din kommunikation relevant, og dét fører til mere interaktion i eksempelvis nyhedsbreve og salg. Når produkter og services taler direkte til kundernes interesser, kan man som virksomhed forvente flere besøg og øget salg.

Som virksomhed bruger man altså sine ressourcer bedst muligt ved at segmentere og sørge for at ramme sin målgruppe præcist. Med god segmentering kan du nemlig fokusere på kunder, som ser en værdi i dine produkter og services. Og du får mulighed for at målrette din kommunikation samt produkter, så de matcher målgruppens behov, præferencer og ønsker. På den måde er der store chancer for, at kunderne køber ens produkter.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *